Herning Modellen

Herning model dagtilbud i Børnehuset Molevitten.

I Børnehuset Molevitten er vores pædagogiske fundament Herning model dagtilbud.
Herning model dagtilbud er et evidensbaseret pædagogisk program, og bygger på følgende 3 hovedprincipper:

• Adfærdsændring hos børn sker gennem adfærdsændring hos de voksne
  • Det, man giver opmærksomhed, får man mere af og det, man ignorer, får man mindre af.
  • Mennesker motiveres af opmærksomhed fra andre mennesker.

Opmærksomhed motiverer til gentagelser. Herning modellen består af en værktøjskasse og nogle strategier.

Proaktive strategier indebærer bl.a. børneregler, som et virkemiddel til at være foran barnet og en evt. konflikt. En anden proaktiv strategi er at lave udviklingsplaner/analysemodeller og læringsmål.
En plan som er kendt af stuens personale og jer forældre, hvilket gør at indsatsen styrkes og barnet hjælpes godt på vej til, næste udviklingszone og konkrete læringsmål.
En sidste nævnt strategi er, at arbejde med indretning og materialevalg; Rummene skal indrettes med plads til fordybelse, læring, hygge og til øvrige pædagogiske aktiviteter

Anerkendelse, opmuntring og ros bruges for både at motivere barnet og for at "sætte positivt ind på barnets konto". High five, tombs up, fysisk berøring, verbale positive tilkendegivelser og naboros er blot nogle af mulighederne Belønning er også en mulighed for at motivere og rose barnet.
Alt afhængig af barnets alder bruges forskellige former for belønninger; klistermærker, high five, stjerner på hånden, IPad tid, eller en god oplevelse.

Uhensigtsmæssig adfærd - Når vi oplever en adfærd vi ikke kan acceptere, er det vigtigt for os med åbenhed både i personalegruppen og til jer forældre, for en fælles strategi. Er situationen af mindre karakter, bruges "STOP hånden" eller "pyt knappen" afprøves - for at lærer børnene, at nogle gange må man bare videre og ikke gøre tingene mere kompliceret end nødvendigt. Ignorering bruger vi der, hvor vi vurdere at børnene selv kan klare konflikten.

Forældresamarbejdet i forhold til Herning Model Dagtilbud. Samarbejdet bygger på at personalet og forældrene gør tingene ens omkring barnet, for at skabe sammenhæng og mindske overgangen fra institutionen til hjemmet mest muligt.